Προς Αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης
Την στιγμή κατά την οποία η κυβέρνηση ψάχνει απεγνωσμένα για νέα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού η αύξηση στην φορολογία καυσίμων είναι μια κάποια λύση. Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι αν εισακουστούν οι εισηγήσεις κύκλων της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς την Ελλάδα για αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης καυσίμων κατά 20%, τα άμεσα φορολογικά έσοδα αναμένεται να αυξηθούν κατά 900 εκατ. ευρώ, ποσό που ισοδυναμεί με ποσοστό 0,34% του ΑΕΠ. Υπενθυμίζεται ότι η πρόβλεψη της κυβέρνησης για το εφετινό έλλειμμα ανέρχεται στο 3,7% και, άρα, μία τέτοια εξέλιξη αναμένεται να βελτιώσει αρκετά την εικόνα των δημόσιων οικονομικών της χώρας.
Αν το μέτρο εφαρμοζόταν σήμερα, η τιμή της βενζίνης θα αυξανόταν από το 87 λεπτά στα 93 με 94 λεπτά ανά λίτρο. Το μέτρο θα μπορούσε ήδη να έχει αρχίσει να εφαρμόζεται από το φθινόπωρο, οπότε και άρχισε η πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου, ώστε να γίνει η αύξηση πιο εύκολα αποδεκτή από τους καταναλωτές. Ωστόσο, θεωρείται ότι και η παρούσα συγκυρία είναι ευνοϊκή, καθώς πιθανότατα στο ορατό μέλλον οι τιμές αναμένεται να κυμανθούν στα σημερινά χαμηλά επίπεδα.
Πλεονεκτήματα του μέτρου αυτού είναι η άμεση και στο ακέραιο είσπραξη του φόρου, αποφεύγοντας την φοροδιαφυγή, αλλά και το ότι αποτελεί μόνιμο μέτρο, κάτι που συμφωνεί και με τις υποδείξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς την Ελλάδα.
Την ίδια στιγμή, η μείωση της ζήτησης στην οικονομία λόγω της κρίσης αντανακλάται και στην αγορά καυσίμων, εντείνοντας, ανάμεσα στα άλλα και τις τάσεις συγκέντρωσης. Από την αρχή του 2009, 15 πρατήρια έχουν αναστείλει την λειτουργία τους, ενώ το πρόσφατο κλείσιμο της ΕΛ ΠΕΤΡΟΛ αναμένεται να ακολουθήσει εντός του έτους η χρεοκοπία άλλων δύο μικρών εταιρειών του κλάδου. Σημαντική εκτιμάται ότι θα είναι, ωστόσο, και η μείωση κερδών μεγάλων εταιρειών, όπως των ΕΚΟ και BΡ, ενώ σοβαρότερα προβλέπονται τα προβλήματα της Shell.
Το πρώτο δίμηνο του έτους, η μέση μείωση στις πωλήσεις ντήζελ κίνησης φθάνει στο 15% ή, σε απόλυτες τιμές από 420.000 τόνους το αντίστοιχο διάστημα του 2008 σε 350.000 τόνους εφέτος. Για την αμόλυβδη η μείωση υπολογίζεται σε πάνω από το 7%, δηλαδή από 500.000 τόνους τον Ιανουάριο-Φεβρουάριο του 2008 οι πωλήσεις κατήλθαν στους 465.000 τόνους το πρώτο δίμηνο του 2009.
Η έλλειψη ρευστότητας που κυριαρχεί στην αγορά επηρεάζει και τον χώρο της εμπορίας καυσίμων, με κάποιους πρατηριούχους, ιδίως στον χώρο της διανομής ντήζελ κίνησης και θέρμανσης, να αδυνατούν να πληρώσουν τις προμηθεύτριες εταιρείες. Έτσι, τα προβλήματα ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, μεταφορικών εταιρειών, αλλά και φορέων του Δημοσίου και ΟΤΑ μετακυλίονται στα πρατήρια αυτά.
Το φαινόμενο προβλέπεται να επιδεινωθεί, καθώς οι εταιρείες διΰλισης προσανατολίζονται στην μείωση των επισφαλειών, ακόμη και μέσω της περικοπής έντοκων πιστώσεων για κάποιες κατηγορίες πελατών τους.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου